Hoe kleur je meditaties en visualisaties kan verrijken

Deel dit artikel

Kleuren kunnen een bepaalde werking hebben op je lichaam en mindset.

Tijdens meditatie wordt kleur namelijk gebruikt om te helen. Stel je hebt ergens last van, je kunt dan de kleur naar dat lichaamsdeel sturen vanuit jouw visualisatie.

Hoe pas je kleuren toe in jouw visualisaties en meditaties?

Wat je kan doen is je concentreren op een kleur dat staat voor de energie die je wilt herstellen. Geel staat bijvoorbeeld voor het stimuleren van creativiteit of groen voor genezing en groei. Ook kun je gekleurde kaarsen, kristallen of kleding gebruiken om de kleur in je meditatie meer te integreren, zodat je je kan focussen op de helende eigenschappen van die kleur tijdens je meditatie.

Het belangrijkste is om de kleur te kiezen die het beste past bij de energie die je wilt voelen.

Daarom is het goed om te weten welke kleur welke eigenschappen heeft. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het gebruik van kleuren genezend werkt, maar ik nodig je uit om zelf de werking ervan te ervaren.

Omdat ik fijne ervaringen heb met het toepassen van lichtkleuren in mijn visualisaties wil ik deze informatie graag delen met jou. Het heeft ervoor gezorgd dat ik een positieve mindset kreeg wat betreft mijn creatieve projecten. Ik heelde mijn innerlijke kind met een geel licht en verbind mijzelf als mijn schaduwkanten optreden met een roze ondersteunend licht. Ik gun jou ook de ervaringen van deze krachtige visualisatie. Aan het einde van deze blog heb ik een korte meditatie uitgeschreven zodat je dit zelf ook kan ervaren.

Kleuren

Rood

Rood wordt geassocieerd met energie, passie en kracht. Het kan een stimulerend effect hebben op je lichaam en geest. Deze kleur kan de bloedsomloop bevorderen en het immuunsysteem stimuleren. Ook wordt het gebruikt om emoties zoals moed en zelfvertrouwen te versterken.

Roze

Roze kan helpen om je meer te verbinden met jezelf en anderen. Deze kleur staat voor liefde, zachtheid en tederheid. Het kan een kalmerend effect hebben en helpen bij het verminderen van stress en angst.

Oranje

Oranje staat voor energie, warmte en creativiteit. Het kan een stimulerend en opbeurend effect hebben op mensen en kan helpen om emoties in balans te brengen. Als je introvert bent opent deze kleur je meer. Oranje kan het zelfvertrouwen vergroten en helpen bij het loslaten van negatieve emoties.

Geel

Geel wordt gelinkt aan optimisme, vrolijkheid en energie. De kleur geel kan helpen bij het verlichten van gevoelens van angst en depressie. Het kan ook worden gebruikt om je zelfvertrouwen te vergroten en je creativiteit te stimuleren. Geel heeft veel raakvlakken met de kleur oranje.

Groen

De kleur groen wordt in healing veel gebruikt. Het staat voor rust en ontspanning. Groen kan een kalmerend effect hebben op de geest en het lichaam, en kan daarom helpen bij het verminderen van stress en angst. Ook wordt groen vaak geassocieerd met groei en vernieuwing, wat kan bijdragen aan een gevoel van hoop en optimisme. De kleur groen is verbonden met de natuur.

Blauw

Deze kleur kan je kalmeren en rust schenken in je geest als wel in je lichaam. Sommige mensen geloven dat het dragen van blauw of het omringen van zichzelf met deze kleur helpt bij het verminderen van stress en angstgevoelens. Blauw licht wordt ook wel gebruikt bij slaapproblemen. Deze kleur heeft veel raakvlakken met groen.

Paars

De kleur paars is een spirituele kleur en staat in verbinding met intuïtie en creativiteit. Sommige mensen geloven ook dat paars kan helpen bij het verbeteren van de concentratie en het bevorderen van een gevoel van innerlijke rust. De kleur paars activeert het derde oog. Ook wordt het wel eens gebruikt in therapieën tegen hoofdpijn.

Zilver

De kleur zilver maak je kosmische geest wakker waardoor er spirituele en fysieke overvloed ontstaat.

Goud

Goud staat voor verlichting, bescherming, wijsheid. Je kunt bijvoorbeeld goud om je heen visualiseren waardoor je jezelf genetisch beschermd tegen emoties van anderen.

Wit

Wit heeft een helende werking. Het is altijd goed om deze lichtkleur te kiezen als je niet weet welke kleur je nodig hebt. Deze kleur is verbonden met puurheid, de waarheid. Een nieuwe start. Meestal gebruik ik zelf de kleur wit als energetische bescherming om me heen, puur omdat dit voor mij goed voelt.

Oefening: aandacht geven aan je emoties

Adem een aantal keren rustig in en uit.

Voel welk lichaamsdeel en of welke emoties aandacht nodig hebben.

Als je hebt gekozen focus dan op welke kleur je zou kiezen om dit te kunnen helen? Weet dat de eerste kleur die omhoog komt, de kleur is die je vandaag nodig hebt.

Stel je voor dat je deze kleur als een licht inademt via de kruin van je hoofd.

Laat bij de uitademing de kleur als een golf door je hele lichaam stromen.

Merk op dat je met elke uitademing meer openheid creëert, meer zachtheid.

Maak de kleur groter en groter.

Adem rustig naar de plek toe waar je spanning voelt. Laat het toe er te zijn.

Laat bij de uitademing de spanning via de adem je lichaam verlaten. Doe dit een tijdje totdat je voelt dat het genoeg is. Je kunt dit gedurende de dag herhalen.

Voel even na wat het effect is van deze oefening voor jou.

Aanbevolen voor jou

Ontvang gratis het werkboek

Met zes hacks waarin je:

  • Ontdekt wat jouw creatieve verlangens zijn en hoe je ze kan omzetten naar een intentie.
  •  Antwoord vindt op welke wijze je je angsten daarover kunt aanpakken.
  • Praktische invulopdrachten en meditaties krijgt, zodat je direct aan de slag kunt.
  • Leert wat je kunt doen voor meer helderheid,
    focus en vertrouwen. Ben je er klaar voor om je in te schrijven?