Hoe maak en publiceer je je eigen prentenboek?*

Deel dit artikel

* Deel 1

Lees de stappen die ik heb genomen om je op weg te helpen naar jouw schrijversdroom.

Begin met een idee

Als schrijver begint het met een idee. Je hebt waarschijnlijk al een idee in je hoofd waarover je je verhaal wilt schrijven. Het is belangrijk om alle punten die je in je verhaal wilt verwerken, op te schrijven. Ik heb het eerste deel van mijn proces uitgeschreven voor als je nieuwsgierig bent naar hoe het in zijn werk gaat.

Start

In een verhaal is het belangrijk dat je ergens naartoe werkt. Ja, ook in kinderboeken hoort spanning. Dat kan in de vorm van een avontuur zijn of een persoonlijke ontwikkeling. Toen ik dat in kaart had gebracht, schreef ik op wat er ongeveer gebeurde. Ik had in mijn hoofd dat mijn karakter allerlei afvalstukken zou passen als nieuwe huisjes. Dit is een herkenbaar probleem voor kinderen, omdat zij zelf ook uit hun kleren kunnen groeien. Daarnaast vond ik het ook heel visueel aantrekkelijk. Deze stappen liet ik terugkomen in mijn verhaal.

Vraag om feedback

Feedback vragen is cruciaal; alleen dan maakt je verhaal kans om echt te kunnen groeien. Vaak schrijf je iets op om het vervolgens te herschrijven. Het is helemaal niet erg om feedback te krijgen, omdat je daarvan groeit als schrijver. Ik vind het fijn om digitaal feedback te krijgen, omdat er zo een soort van afstand is. Vraag nooit feedback aan je vrienden of familie. Misschien zijn er een paar uitzonderingen, maar het is fijner om iemand te vragen die dezelfde interesse heeft als jij, bezig is met schrijven, of blogt over boeken. Familie en vrienden vinden het vaak lastiger om eerlijke feedback te geven.

Herschrijven

Dan begin je met herschrijven en zorg je ervoor dat je verhaal bestaat uit ten minste 24 pagina’s. Een drukker heeft te maken met een bepaald aantal pagina’s vanwege de druktechniek.

Zoek een illustrator

Op dat moment ging ik via Instagram op zoek naar leuke illustratoren. Het is fijn om iemand te kiezen met dezelfde idealen als jij en als je een klik voelt, kun je eenvoudig een berichtje sturen. Ik sprak een vast bedrag af per illustratie. Het is ook belangrijk om na te denken over hoe gedetailleerd je de afbeeldingen wilt maken. Hoe meer details, hoe langer een illustrator ermee bezig is.

Karlijn en ik hebben vooraf het verhaal besproken. Ik heb verteld hoe ik de karakters voor mij zag. Ik wilde dat ze vrijheid had in het creëren van de karakters, maar het moest wel passend zijn. Bij elke pagina beschreef ik hoe ik de illustratie voor me zag (hoe het karakter keek, wat ze deden, hoe de achtergrond eruitzag). In het begin deed ik dat niet, wat zorgde voor veel verwarring, waardoor de tekst niet meer klopte met het verhaal. Karlijn kon op basis van mijn beschrijving haar eigen wereld creëren zonder dat het te veel open lag. Per pagina die ik ontving, plaatste zij alvast de tekst zodat we goed konden zien of de tekst in de illustratie paste. Ik controleerde de illustratie op dingen die niet klopten. Als schrijver en illustrator zie je soms dingen over het hoofd, en het was fijn om elkaar te wijzen op inconsistenties, zoals de grootte van het afval vergeleken met het karakter en hoe ik de pijp omschreef tegenover hoe het werd afgebeeld. Karlijn paste de afbeelding aan. Omdat ze deels digitaal werkt, kon ze dit makkelijker doen.

Toen we bij de laatste pagina’s waren, hadden we nogmaals een gesprek waarbij we alle pagina’s doorliepen. We pasten dingen aan en ik liet de tekst tussendoor nogmaals controleren door mijn schrijfgroepje. Door de afbeeldingen had ik toch een paar stukjes tekst veranderd. Ook door de tekst met de afbeeldingen te laten zien aan mijn schrijfgroepje kreeg ik weer andere feedback.

Redactie en afwerking

Dat was ook de reden dat ik de afwerking van het prentenboek zelf wilde doen. Ik wilde zelf de tekst plaatsen, omdat een foutje zo gemaakt is. De tekst is tijdens het schrijven nog steeds een klein beetje aangepast en pas op het einde heeft mijn schrijfcoach de laatste spelfouten eruit gehaald. Normaal breng je je verhaal naar een redacteur, wat ik ook zeker aanraad. Alleen heb ik dit gedaan met mijn schrijfcoach, mezelf en ChatGPT. Klinkt misschien raar, maar als schrijver kijk je soms over bepaalde spelfouten heen. Ik heb dus per pagina de tekst laten nakijken door ChatGPT. Dit hielp om meer spelfouten eruit te halen, zoals ‘er bij’ in plaats van ‘erbij’ en hoe de interpunctie precies moest lopen.

ISBN-nummer aanvragen

Het is belangrijk om jouw ISBN-nummer aan te vragen via https://www.isbn.nl/. Het gaat heel eenvoudig en het is vriendelijker voor je portemonnee als je er meteen tien aanschaft. Wist je dat je voor een e-book een apart ISBN-nummer nodig hebt?

Drukker

In Nederland is het financieel niet haalbaar om je boek te laten drukken en er zelf nog wat aan over te houden. Ik heb dus gezocht naar een groene drukker in Polen waar ik mijn prentenboek met FSC-keurmerk kon laten drukken. Dit contact verliep heel goed, mede dankzij Ruud die beter Engels spreekt dan ik.

Wij hadden namelijk geen idee hoe een prentenboek precies is opgedeeld. Ik wist wel dat het bestond uit een cover, schutbladen, colofon, titelblad en het verhaal, maar of dit meetelde bij het aantal pagina’s wist ik niet. Telefonisch kreeg ik mijn antwoorden.

InDesign

Via InDesign zetten we de teksten in de illustraties en zorgden we ervoor dat ook de afmetingen goed waren. Je krijgt namelijk te maken met snijranden en je wilt niet dat tekst en afbeeldingen daar terechtkomen. Het zou zonde zijn als er per ongeluk een stukje niet zichtbaar is.

Proeflezers

Via Instagram is het belangrijk om iedereen op de hoogte te houden van je proces en alvast proeflezers te zoeken. Ik vind het fijn als er op een organische manier reclame wordt gemaakt voor mijn prentenboek. Via Instagram ben ik in contact gekomen met boekenbloggers en mensen met een groen hart. Binnenkort stuur ik hen mijn prentenboek digitaal zodat zij dit als eerste kunnen lezen en een review kunnen schrijven.


Met deze stappen heb ik mijn prentenboek tot stand gebracht en ben ik klaar voor de volgende stap: publicatie en promotie. In deel 2 zal ik verder ingaan op hoe je je boek kunt uitgeven en op de markt kunt brengen.

Aanbevolen voor jou

Ontvang gratis het werkboek

Met zes hacks waarin je:

  • Ontdekt wat jouw creatieve verlangens zijn en hoe je ze kan omzetten naar een intentie.
  •  Antwoord vindt op welke wijze je je angsten daarover kunt aanpakken.
  • Praktische invulopdrachten en meditaties krijgt, zodat je direct aan de slag kunt.
  • Leert wat je kunt doen voor meer helderheid,
    focus en vertrouwen. Ben je er klaar voor om je in te schrijven?