Hoe meditatie je helpt om te focussen op jouw creatieve project

Deel dit artikel

Je krijgt meer creatieve inspiratie als je je geest rustig maakt. Onderzoek toont aan (Ding et al. 2014) dat een half uur mediteren per dag de creativiteit vergroot, vooral de emotionele creativiteit. Het is een vaardigheid dat je kunt ontwikkelen met een gezonde gewoonte als mediteren.

Bij het woord mediteren struikel je misschien meteen over de associatie zweverigheid. Maar als je er wat dieper in duikt op het doel, begrijp je dat het juist het tegenovergestelde is. 

Door te mediteren zorg je ervoor dat je geest, die vaak naar het verleden of de toekomst zweeft terugkeert naar het nu. Je gebruikt daarvoor je ademhaling als anker. Je adem is namelijk altijd in het nu. Tijdens het mediteren kun je al je zintuigen gebruiken. Maar ook maak je contact met de ruimte binnen jou. 

Je wordt bewuster van je gedachten. Het is een misvatting dat gedachten per se helemaal moeten verdwijnen. Tijdens het mediteren leer je er op een fijne manier afstand van te nemen. Alsof je gedachten wolken zijn die voorbij drijven.

Vaak ademen we versneld, maar als we onze ademhaling vertragen, zorg je ervoor dat je lichaam ook in de ruststand komt. Je parasympathische zenuwstelsel komt tot rust. Stilte en ontspanning creëer jezelf en in deze staat kun je je makkelijk focussen op je creatieve projecten. Ook leer je door te mediteren, makkelijker luisteren naar je gevoelens, je gedachten en de inspiratie die je ontvangt.

Voorbeelden van meditatievormen

Er zijn verschillende soorten meditatie. Ik zet er nog een aantal voor je op een rijtje

  • Ontspanningsmeditatie: met kalmerende muziek kun je in deze meditatie je geest en lichaam ontspannen om zo alle geestelijke en lichamelijke stress los te laten. Misschien herken je het wel in de eindontspanningsoefeningen bij de yoga, of yoga nidra. Dit kan zowel met geleide stem als wel zonder.
  • Schrijf Meditatie: opschrijven in je dagboek wat je bezighoudt en jezelf vanuit daaruit vragen stellen. Je geeft je gevoelens en gedachten een plekje waardoor je ruimte maakt voor inspiratie.
  • Stiltemeditatie: je neemt de tijd om in totale stilte naar binnen te keren. Het is fijn om dan op je ademhaling te blijven focussen.
  • Visualisatie Meditatie: visualiseren houdt in dat je je scènes voorstelt van je gelukkige toekomst en voorstelt dat die er nu al is. Topatleten, artiesten en andere die op topniveau presteren maken gebruik van visualisatie en stellen zich voor dat de atletiekwedstrijd, opvoering, businessmeeting etc. geweldig verloopt.
  • Geleide Meditatie vanuit een intentie: een stem dat jouw liefdevolle ondersteunt in een gekozen onderwerp (vertrouwen, zelfliefde, aarding, vreugde etc.)

Weet dat een meditatieve toestand ook vanzelf kan ontstaan als je bezig bent met een repetitieve bezigheid zoals tekenen, wandelen, tuinieren, zwemmen en yoga. 

Meditatie zorgt ervoor dat we ons niet meer focussen op de tijd en aardse beslommeringen. We worden ons bewust van wat we echt voelen. Probeer eens mijn geleide meditatie uit om uit je hoofd en in je lichaam te stappen.

Aanbevolen voor jou

Ontvang gratis het werkboek

Met zes hacks waarin je:

  • Ontdekt wat jouw creatieve verlangens zijn en hoe je ze kan omzetten naar een intentie.
  •  Antwoord vindt op welke wijze je je angsten daarover kunt aanpakken.
  • Praktische invulopdrachten en meditaties krijgt, zodat je direct aan de slag kunt.
  • Leert wat je kunt doen voor meer helderheid,
    focus en vertrouwen. Ben je er klaar voor om je in te schrijven?